Interne en externe communicatie: tips voor verbetering!
In deze blog bespreken we communicatie. We gaan in op de voordelen van allerlei communicatietools en bespreek welke communicatie skills je in je organisatie nodig hebt. Een voorbeeld van een communicatietools is de website spraakherkenning. Er zijn websites die automatische spraak transcriptie mogelijk maken. Je kan er allerlei software vinden. Er zijn natuurlijk meer communicatie tools. Hier een aantal tips van Inside Office.
Interne communicatie
Je hebt allerlei apps, software en andere middelen die interne communicatie beter maken. Het is bijvoorbeeld bij een interne communicatieplatform de bedoeling contact te maken met externe medewerkers die geen toegang tot e-mail of computers hebben. Ook worden de efficiëntie en productie verhoogd, de samenwerking verbeterd en medewerkers worden betrokken. Je kan ook met bepaalde software makkelijker vergaderingen houden. Je hebt verder nog enquête tools en prikborden. Met medewerkersonderzoeken kan je waardevolle feedback terugkrijgen vanuit je organisatie. En op prikborden kan je vacatures plaatsen, het is echter beperkt tot de werkplek. Als laatste heb je een interne nieuwsbrief voor je organisatie, hiermee kan je je frontline medewerkers bereiken, mits je moderne manieren gebruikt om je nieuwsbrief weer te geven. De mogelijkheden van narrowcasting zijn ook eindeloos. Op die manier kun je iedereen laten weten waar bijvoorbeeld een vergadering is, maar je kunt natuurlijk ook andere informatie weergeven.
Communicatie gadgets en tools
Je hebt verder natuurlijk ook leukere manieren om te communiceren, namelijk communicatie gadgets. Communicatie tools zijn de wat belangrijkere zaken als e-mails, social media, forums en webinars. Het zijn middelen en platforms die er voor zorgen dat mensen verbonden met elkaar zijn en op grote afstand met elkaar kunnen samenwerken. E-mail heeft het voordeel dat het eenvoudig is en dat iedereen er gebruik van kan maken. Social media heeft het voordeel dat je gemakkelijk kan netwerken, informatie kan delen en samen kan werken aan projecten. Meestal wordt sociale media echter voor persoonlijke zaken gebruikt. Forums zijn digitale prikborden, waar gebruikers berichten kunnen plaatsen die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Voor je organisatie kan je communiceren over producten of een gemeenschap opbouwen met gedeelde interesses of communiceren over gedeelde projecten. Het kan een waardevolle toevoeging zijn aan je bedrijf. Webinars (web en seminar) kunnen ingezet worden door bedrijven die iets willen leren aan een online publiek, dat kunnen medewerkers zijn. Zo zijn er allerlei online en offline tools die je communicatie kunnen verbeteren.
Communicatievaardigheden
En welke communicatie skills heb je nodig voor het goed functioneren in een bedrijf? Waar managers op letten op een cv zijn dat je actief kan luisteren, helder en beknopt kan communiceren, of je vriendelijk bent, je non verbale communicatie, of je empathie kan tonen (ook wel inlevingsvermogen), of je zelfvertrouwen hebt (assertiviteit) en of je feedback kan ontvangen en geven. Ook door kunnen vragen, bescheiden verzoeken kunnen doen en jezelf goed kunnen uiten en zijn zijn goede vaardigheden. Verder kan je mensen begeleiden, diplomatie, leiderschap, onderhandelen, presenteren en spreken in het openbaar allemaal op je cv zetten als communicatievaardigheden. En als je vaardigheden te kort komt, zijn er genoeg cursussen en trainingen te vinden waar je aan kan deelnemen. Heb je nog ondersteuning nodig? Koop dan vandaag nog software, een narrowcasting tool of een cursus!